Het rekeningresultaat
Het rekeningresultaat is volgens de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) weergegeven in:
- Het saldo van baten en lasten van € 7.242.930 voordelig.
Dit is het resultaat van de 4 thema’s, algemene dekkingsmiddelen, overhead en overige baten en lasten. - Het gerealiseerd resultaat van € 1.383.332 voordelig.
Dit is het uiteindelijke resultaat dat is ontstaan na de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Begrotingsrechtmatigheid
Het aanpassen van de begroting raakt in de basis het budgetrecht van de raad. In onze financiële verordening is vastgelegd dat de raad autoriseert op thema niveau. Dat betekent dat begrotingswijzigingen buiten een thema aan de raad voor besluitvorming moeten worden voorgelegd. De wijzigingen per thema ten opzichte van de begroting worden in de bestuursrapportages inzichtelijk gemaakt.
Actuele begroting
BERAP 2023-II is de laatste door de raad vastgestelde begrotingswijziging. In de jaarrekening presenteren wij de cijfers van de actuele begroting. Deze cijfers bevatten evenals vorig jaar wijzigingen op de thema's na BERAP 2023-II. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de lijst met Nog uit te voeren werken (NUW) ook dit jaar weer hoog uitvalt. Twee grote posten hieruit zijn de inkomensregelingen (vooral energie armoede) en de sportaccommodaties. In Bestuursrapportage 2023-II is wel een eerste aanzet gemaakt van NUW reserveringen, maar in werkelijkheid valt de lijst hoger uit en hiervoor hebben we de begroting moeten aanpassen. De begroting is op dit onderdeel aangepast mede om een goede verschillenanalyse te kunnen maken tussen begroting en werkelijkheid. In de toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording in de paragraaf bedrijfsvoering gaan wij hier nader op in.
Afwijkingen tussen de begroting en de jaarrekening
Wij hebben te maken met een aantal begrotingsafwijkingen op de taakvelden. Afwijkingen op de taakvelden van meer dan € 25.000 zijn verklaard in het onderdeel 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten'. Indien uw raad de jaarrekening vaststelt, stemt uw raad in met deze afwijkingen en de toelichting van ons college. Op deze manier autoriseert uw raad de afwijkingen en worden de afwijkingen rechtmatig en wordt voldaan aan de begrotingsrechtmatigheid. Deze werkwijze wijkt niet af van voorgaande jaren.
Ook is in de toelichting op de balans van investeringen, groter dan € 50.000 de uitputting van de investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven en inkomsten weergegeven. Op de investeringskredieten zijn overschrijdingen geconstateerd en worden als onrechtmatig aangemerkt. Deze onrechtmatigheden kunnen echter wel acceptabel zijn als het past binnen het vooraf gestelde beleid. Zo zijn er bijvoorbeeld overschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten of budget dat in de begroting 2024 beschikbaar is gesteld.
Hierna volgt een overzicht van de baten en lasten per thema. In het onderdeel 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten' wordt er een analyse gegeven van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarrekening.
Primitieve begroting 2023 | Actuele begroting 2023 | Werkelijk 2023 | ||||||||
Taakvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
0.2 | Burgerzaken | 812 | 357 | -455 | 1.569 | 357 | -1.212 | 1.537 | 274 | -1.263 |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 139 | 24 | -115 | 192 | 24 | -168 | 193 | 22 | -171 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.373 | 380 | -993 | 1.838 | 800 | -1.038 | 1.567 | 514 | -1.053 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 450 | 37 | -413 | 597 | 158 | -439 | 567 | 239 | -328 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.787 | -1.787 | 7.538 | 7.729 | 190 | 6.521 | 8.028 | 1.507 | |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 4.405 | -4.405 | 4.565 | -4.565 | 4.548 | -4.548 | |||
6.3 | Inkomensregelingen | 9.695 | 7.931 | -1.763 | 11.422 | 8.394 | -3.028 | 9.999 | 7.539 | -2.460 |
6.4 | WSW en beschut werk | 5.371 | -5.371 | 5.574 | 462 | -5.113 | 5.606 | 462 | -5.145 | |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 879 | 15 | -864 | 1.097 | 227 | -870 | 1.080 | 225 | -855 |
6.6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | 1.189 | 17 | -1.173 | 1.383 | 17 | -1.367 | 1.637 | 15 | -1.622 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | |||||||||
6.71A | Huishoudelijke hulp (WMO) | 2.879 | 100 | -2.779 | 3.479 | 100 | -3.379 | 3.477 | 116 | -3.360 |
6.71B | Begeleiding (WMO) | 1.148 | -1.148 | 668 | -668 | 665 | -665 | |||
6.71C | Dagbesteding (WMO) | 1.104 | -1.104 | 1.142 | -1.142 | 1.152 | -1.152 | |||
6.71D | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 335 | -335 | 367 | -367 | 305 | -305 | |||
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | |||||||||
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | 6.537 | -6.537 | 792 | -792 | 791 | -791 | |||
6.72B | Jeugdhulp behandeling | 549 | -549 | 545 | -545 | |||||
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | 130 | -130 | 120 | -120 | |||||
6.72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 145 | -145 | 142 | -142 | |||||
6.73A | Pleegzorg | 300 | -300 | 285 | -285 | |||||
6.73B | Gezinsgericht | 1.010 | -1.010 | 1.009 | -1.009 | |||||
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 435 | -435 | 517 | -517 | |||||
6.74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblij | 370 | 78 | -292 | 2.359 | 78 | -2.281 | 2.426 | 85 | -2.340 |
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 240 | -240 | 234 | -234 | |||||
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | |||||||||
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | 20 | -20 | 20 | -20 | 23 | -23 | |||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | |||||||||
6.82A | Jeugdbescherming | 360 | -360 | 779 | -779 | 786 | -786 | |||
6.82B | Jeugdreclassering | 56 | -56 | 56 | -56 | |||||
7.1 | Volksgezondheid | 1.064 | -1.064 | 1.799 | 526 | -1.273 | 1.718 | 493 | -1.224 | |
Totaal | Onze inwoners | 39.917 | 8.939 | -30.978 | 50.045 | 18.872 | -31.176 | 47.506 | 18.012 | -29.492 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 45 | -45 | 45 | -45 | 42 | -42 | |||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 406 | 410 | 3 | ||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 51 | 57 | 6 | 51 | 57 | 6 | 7 | 13 | 5 |
3.4 | Economische promotie | 474 | 2.010 | 1.536 | 532 | 2.010 | 1.478 | 555 | 2.509 | 1.954 |
Totaal | Onze economie | 570 | 2.067 | 1.497 | 628 | 2.067 | 1.439 | 1.010 | 2.932 | 1.920 |
0.1 | Bestuur | 2.220 | -2.220 | 2.631 | 123 | -2.508 | 2.501 | 231 | -2.269 | |
5.3 | Cult.presentatie, -productie en -partic. | 210 | 1 | -209 | 234 | 51 | -183 | 251 | 71 | -181 |
5.4 | Musea | 212 | 5 | -207 | 203 | 5 | -198 | 201 | -201 | |
5.6 | Media | 591 | -591 | 581 | -581 | 710 | 123 | -586 | ||
7.4 | Milieubeheer | 1.315 | 19 | -1.296 | 2.017 | 526 | -1.490 | 2.002 | 648 | -1.354 |
Totaal | Onze toekomst | 4.548 | 25 | -4.523 | 5.666 | 705 | -4.960 | 5.665 | 1.073 | -4.591 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 969 | 211 | -758 | 319 | 211 | -107 | 813 | 742 | -71 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.564 | 1 | -1.563 | 1.658 | 1 | -1.658 | 1.667 | 2 | -1.665 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 291 | -291 | 484 | -484 | 516 | -515 | |||
2.1 | Verkeer en vervoer | 3.992 | 74 | -3.918 | 4.446 | 187 | -4.259 | 3.835 | 129 | -3.706 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 1.087 | 89 | -998 | 855 | 89 | -766 | 939 | 115 | -824 |
5.2 | Sportaccommodaties | 2.594 | 265 | -2.329 | 2.726 | 249 | -2.477 | 2.539 | 261 | -2.278 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 23 | -23 | 28 | -28 | |||||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.547 | 36 | -3.510 | 4.319 | 218 | -4.101 | 4.326 | 233 | -4.092 |
7.2 | Riolering | 2.158 | 3.174 | 1.016 | 2.172 | 3.174 | 1.002 | 2.141 | 3.233 | 1.092 |
7.3 | Afval | 2.017 | 2.833 | 817 | 2.023 | 2.833 | 810 | 2.135 | 2.799 | 663 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 368 | 172 | -196 | 386 | 195 | -190 | 417 | 173 | -244 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 1.215 | 94 | -1.121 | 2.167 | 94 | -2.072 | 2.157 | 141 | -2.017 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | 85 | 472 | 387 | 84 | 472 | 388 | 1.971 | 2.316 | 345 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.113 | 510 | -603 | 1.405 | 922 | -483 | 1.491 | 1.054 | -437 |
Totaal | Onze leefomgeving | 21.000 | 7.931 | -13.067 | 23.067 | 8.645 | -14.420 | 24.975 | 11.198 | -13.777 |
Totaal | thema's | 66.035 | 18.962 | -47.071 | 79.406 | 30.289 | -49.117 | 79.156 | 33.215 | -45.940 |
0.5 | Treasury | 606 | 834 | 227 | 325 | 523 | 198 | 372 | 558 | 186 |
0.61 | OZB woningen | 53 | 5.089 | 5.036 | 183 | 5.239 | 5.056 | 205 | 5.415 | 5.210 |
0.62 | OZB niet-woningen | 57 | 1.700 | 1.644 | 57 | 1.700 | 1.644 | 58 | 1.582 | 1.525 |
0.64 | Belastingen overig | 222 | -222 | 332 | -332 | 333 | -333 | |||
0.7 | Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 176 | 52.368 | 52.192 | 150 | 58.496 | 58.346 | 57.998 | 57.998 | |
Totaal | algemene dekkingsmiddelen | 1.114 | 59.991 | 58.877 | 1.047 | 65.958 | 64.912 | 968 | 65.553 | 64.586 |
0.4 | Overhead | 10.858 | 101 | -10.757 | 11.483 | 110 | -11.373 | 11.320 | 127 | -11.193 |
0.8 | Overige baten en lasten | 800 | -50 | -850 | -256 | -50 | 206 | 41 | -42 | -83 |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 129 | -129 | |||||||
Totaal | overhead, overige baten en lasten en VpB | 11.227 | 60 | -11.167 | 11.490 | 85 | -11.405 | |||
Saldo van baten en lasten | 78.807 | 79.004 | 199 | 91.680 | 96.307 | 4.628 | 91.614 | 98.853 | 7.241 | |
0.10 | Mutaties reserves | 1.213 | 1.019 | -194 | 16.246 | 11.607 | -4.639 | 17.648 | 11.789 | -5.860 |
Resultaat | 80.020 | 80.023 | 5 | 107.926 | 107.916 | -10 | 109.262 | 110.642 | 1.381 |