Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel wordt bepaald door het aantal aangeboden kilo's restafval en door het aantal ledigingen van de restcontainer. Het aanleveren van zowel de PMD- als de GFT-container is gratis.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen de begroting en de rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.
Tarieven 2023 voor de burger:
Bij de legesverordening 2023 zijn de volgende tarieven vastgesteld. | |
---|---|
Vast tarief: | € 143,69 per aansluiting |
Variabel tarief: | € 0,25 per kilo restafval |
€ 4,00 per lediging container restafval | |
€ 2,00 per opening ondergrondse container (PMD en restafval) | |
Aangeleverde kilo's PMD zijn gratis | |
Afvalbrengpunt (ABP): | € 0,15 per kilo grof huishoudelijk afval |
€ 0,00 Per kilo grof tuinafval | |
Inzamelingsfrequentie: | 3 wekelijks (GFT/PMD), 6 wekelijks (rest) |
Aantal aansluitingen: | 11.078 |
Betaalde poorttarieven bij Attero voor | |
Verbrandingsbelasting: | € 35,70 per ton |
Poorttarief GRIJS: | € 42,73 per ton |
Poorttarief GROEN: | € 41,11 per ton |
Aantallen tonnages/ledigingen 2023
Afvalstromen | Tonnages | Ledigingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
begroting | rekening | verschil | begroting | rekening | verschil | |
Restafval (grijs) | 1.700 | 1.660 | -40 | 70.000 | 62.863 | -7.137 |
Groenafval (GFT) | 3.500 | 3.231 | -269 | 110.000 | 109.032 | -968 |
Plastic, metalen drankkartons (PMD) | 900 | 927 | 27 | 150.000 | 140.694 | -9.306 |
Grof (huishoudelijk) afval ABP | 460 | 513 | 53 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Grof tuinafval ABP | 2.100 | 2.138 | 38 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Totalen | 8.660 | 8.469 | -191 | 330.000 | 312.589 | -17.411 |
Kostendekkendheid 2023
Totale kosten afval | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|
1. Algemene kosten afval | 631.096 | 678.511 | -47.415 |
2. Huis aan huis inzameling | 610.936 | 507.753 | 103.183 |
3. Kosten ABP | 359.377 | 300.628 | 58.749 |
4. Kosten overige afvalstromen | 161.463 | 273.637 | -112.174 |
5. Overige indirecte kosten | 804.044 | 801.344 | 2.700 |
Subtotaal: | 2.566.916 | 2.561.873 | 5.043 |
6. Storting in voorziening afval | 0 | 6.649 | -6.649 |
Totaal kosten | 2.566.916 | 2.568.522 | -1.606 |
Totaal opbrengsten | 2.536.916 | 2.449.422 | -87.494 |
7. Negatief saldo uit de reserve | -30.000 | -119.100 | -89.100 |
Kostendekkingspercentage | 100% | 100% | 0 |
Toelichting verschillen Begroting 2023 / Rekening 2023
In de tabel worden voordelen ten opzichte van de primitieve begroting positief weergegeven en nadelen ten opzichte van de begroting negatief weergegeven. De kostendekkendheid wordt berekend na eventuele mutaties in de reserve.
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2023 totaal € 1.606 hoger dan begroot. De opbrengsten waren € 87.494 lager dan begroot. Totaal is er in 2023 een nadeel van € 89.100, welk bedrag is onttrokken aan de bestemmingsreserve afval.
Op begrotingsbasis is een inschatting gemaakt van de ingeleverde kilo's en ledigingen. De hoeveelheid ingeleverd huishoudelijk restafval is ten opzichte van de begroting afgenomen met 40 ton. Het aantal ledigingen (grijs) is in 2023 ook gedaald. Het wijzigen van de inzamelfrequentie van 3 naar 6 wekelijks heeft een positief effect op het aantal kilo's en ledigingen. De ingeleverde kilo's GFT zijn ten opzichte van de begroting sterk afgenomen. Het aantal ledigingen is minimaal afgenomen.
De hoeveelheid ingeleverd grof huishoudelijk afval en grof tuinafval zijn ten opzichte van de begroting marginaal toegenomen.
Onderstaand worden de verschillen 2023 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht.
Toelichting lasten/uitgaven afval
Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren € 47.415 hoger dan begroot. De verhoging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door externe inhuur (afvalcoach). Door een extra ontvangen vergoeding voor zwerfvuil kan de overschrijding op dit onderdeel naar beneden worden bijgesteld.
Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren € 103.183 lager dan begroot. Het voordeel ontstaat door lagere kapitaallasten, lagere kosten ondergrondse containers en minder ingezamelde kilo's GFT.
Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Ondanks dat er meer kilo's zijn ingeleverd op het ABP, vallen de kosten € 58.749 lager uit dan begroot. Dit voordeel wordt onder andere veroorzaakt door minder aangeleverde kilo's kwaliteit hout B (relatief dure fractie) en lagere doorberekende kosten werf.
Kosten overige afvalstromen
Ten opzichte van de begroting zijn de kosten € 112.174 hoger. Het nadeel ontstaat deels door de hogere kosten voor inzameling oud papier door scholen en verenigingen en deels door hogere kosten PMD.
Doordat de oud papierprijs het hele jaar onder de afgesproken garantieprijs lag, is in 2023 beduidend meer subsidie uitbetaald. De hogere kosten PMD worden veroorzaakt door onverwachte hogere afkeur PMD (146 ton) en door een afrekening over voorgaande jaren voor de levering van PMD-zakken.
Daarentegen was er een voordeel op de kosten bladbakken.
Overige indirecte kosten
De overige indirecte kosten vallen iets lager uit dan begroot, namelijk € 2.700. Dit verschil is niet nader geanalyseerd.
Reserves en voorzieningen
Het saldo op afval wordt ieder jaar ten gunste of ten laste gebracht van de reserve afval. In 2023 is het resultaat op afval € 89.100 negatief. De stand van de reserve is na uitname 2023 € 181.649.
Het voordeel op de kapitaallasten (€ 6.649) wordt gestort in de voorziening afval (conform BBV). De stand van de voorziening afval is na storting 2023 € 77.250.
Toelichting baten/inkomsten afval
De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo € 87.484 lager dan begroot. Dit nadeel werd vooral veroorzaakt door een lagere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing voor restafval. Dit heeft vooral betrekking op de opbrengsten ondergrondse containers en het minder aantal ledigingen van de containers restafval.