Wij willen kwalitatief goed toegerust personeel, een goede werkomgeving, goed werkgeverschap en een prettige werksfeer. Dit gold altijd al, maar des te meer nu diverse ontwikkelingen een stevig beroep blijven doen op de flexibiliteit en inzet van veel van onze medewerkers. Door (en na) corona is de manier waarop we ons werk uitvoeren ingrijpend veranderd. Ook de steeds complexere opgaven (zoals opvang vluchtelingen, wooncrisis) hebben een groot beroep op (de wendbaarheid van) onze organisatie en een deel van onze medewerkers gedaan. Dat vraagt veel van onze medewerkers.
Waar de aard van de werkzaamheden het toestaat, bieden wij medewerkers de mogelijkheid en de faciliteiten om thuis of op locatie te werken. Daarmee kunnen zij zelf kiezen waar ze het meest effectief hun werk kunnen doen.
Opleiding, vorming en training
Ons opleidingsbudget bedraagt ongeveer 2% van de totale loonsom. Samen met onze BOCE partners hebben we de zogenaamde BOCE-academie opgericht. Dit is de verzamelnaam voor initiatieven gericht op leren en ontwikkelen binnen de gemeentelijke organisaties Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen. Een aanbod aan scholing en bijeenkomsten helpt medewerkers zich te ontwikkelen en persoonlijk leiderschap te tonen. Op die manier kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de veranderende samenleving. Na corona is het aandeel digitale trainingen, opleidingen en masterclasses fors toegenomen. Het aanbod in 2023 was gevarieerd, waarbij online en fysieke opleidingen elkaar afwisselen.
Voor de implementatie van de Omgevingswet is in de eerste helft van 2023, naast een uitgebreid aanbod via de BOCE-academie, een incompany opleidingsprogramma uitgevoerd voor alle direct betrokkenen.
Personeelsontwikkelingen in beeld
Hieronder enkele grafieken waarbij we de ontwikkelingen ten aanzien van onze vaste formatie in beeld brengen:
Na jarenlange afname van de vaste formatie zien we vanaf 2018 weer een toename van ons personeelsbestand. In de beginperiode was dit vooral het gevolg van het structureel op orde brengen van de formatie in het sociaal domein. In 2020 en 2021 leidde de uitwerking van het plan "Kiezen voor de Toekomst" tot een formatietoename. In 2022 hebben we onder andere uitbreiding gehad bij Openbare orde en veiligheid en hebben we zelf programmamanagers en projectleiders in dienst genomen. In 2023 is er een lichte toename van het aantal fte's t.o.v. 2022. Er zijn onder andere een Recruiter en een Online specialist in vaste dienst genomen.
Het aantal vrouwen ten opzichte van het aantal mannen dat in dienst is, is verder toegenomen. Ook het aantal parttimers is gestegen.
In bovenstaand grafiek is nog steeds een verjonging zichtbaar, vooral in de jongste groep (21-30 jaar). Dit is onder andere het gevolg van het ingezette trainee programma.
In 2023 is het verzuimpercentage iets lager dan in 2022 maar nog steeds hoger dan de jaren daarvoor. Een deel daarvan is verklaarbaar door enkele (niet werk-gerelateerde) langdurig verzuimsituaties.
Desondanks blijft het voorkomen van verzuim en het terugdringen van bestaand verzuim ook een speerpunt. In 2023 is een aantal specifieke activiteiten ondernomen om hieraan te werken. Er zijn trainingen geweest voor ‘regie op verzuim/inzetbaarheid’; er is input opgehaald voor ons vitaliteitsbeleid en een nieuwe meting voor de werkgelukscan. Er worden workshops of trainingen aangeboden voor verzuim-gerelateerde onderwerpen als ‘omgaan met stress’; ‘stoppen met roken’ of ‘mindfulness’. Daarnaast is er extra aandacht besteed aan financiële problematiek van medewerkers, door het aanbieden van tips en informatie en waar nodig, coaching.
Beleidsindicatoren
In onderstaand overzicht zijn de beleidsindicatoren die betrekking hebben op personele ontwikkelingen weergegeven.
Beleidsindicatoren | Begroot 2023 | Rekening 2023 |
---|---|---|
FTE 31-12 | 214,53 | 224,53 |
Formatie per 1.000 inwoners | 8,35 | 8,63 |
Bezetting per 1.000 inwoners | 7,77 | 9,76 |
Apparaatskosten per inwoner | 794,35 | 849,97 |
Externe inhuur in percentage loonsom | 3,34 | 19,37 |
Met name de apparaatskosten per inwoner en de externe inhuur uitgedrukt in een percentage van de totale loonsom vielen hoger uit dan waar in de begroting 2023 vanuit is gegaan. Dit komt doordat er in 2023 weer meer is uitgegeven aan externe inhuur dan begroot. Dit heeft verschillende oorzaken:
1. Ook in 2023 zijn voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en andere ontheemden door de projectorganisatie veel werkzaamheden verricht. Dit had tot gevolg dat er veel externe inhuur heeft plaatsgevonden. De kosten voor de inhuur zijn gedekt uit de middelen die we van het Rijk voor de uitvoering hebben ontvangen. Deze middelen waren nog niet opgenomen in de begroting 2023 en zijn gedurende het jaar toegevoegd aan de loonsom.
2. Er was nog steeds een hoog ziekteverzuim. Dit heeft geleid tot meer vervanging. Veelal zijn de kosten gedekt uit werkbudgetten en het bedrijfsvoeringsbudget.
3. Voor diverse grote programma's en projecten zoals de Omgevingswet en Wonen heeft meer inhuur plaatsgevonden dan begroot. De dekking voor deze medewerkers komt voort uit de projectgelden die hiervoor zijn gereserveerd en uit niet ingevulde vacature ruimte.